Home / Over ons

Over ons

Op dinsdag 13 juni 2023 heeft het bestuur, bestaande uit vier veteranen en een partner van een veteraan, de oprichtingspapieren van stichting 010Veteranen getekend.

Naast het bestuur is er ook een Raad van Advies waarin zitting is genomen door vertegenwoordigers uit de vier krijgsmachtonderdelen en een partner van een actief dienende militair.

Het oprichten van de stichting is een eerste stap richting de verwezenlijking van het doel: “Het creëren van een ontmoetingsplek voor veteranen, met daarbij alle activiteiten die leiden tot herkenning, erkenning en zorg voor veteranen en de mensen in hun omgeving”. Daarnaast willen we ervaringen delen, en zo, dat de ervaringen van veteranen doorgegeven worden, vooral aan de volgende generaties zodat er van geleerd kan worden in het besef dat vrede niet vanzelfsprekend is.

In het verleden zijn er al maandelijks veteranenavonden georganiseerd bij een sportvereniging. De avonden werden steeds drukker bezocht, niet alleen door veteranen uit de regio Rotterdam, maar ook van daarbuiten. Ook familieleden en partners en kinderen kwamen mee. Het waren gezellige avonden: veteranen uit verschillende krijgsmachtdelen, van verschillende (VN)missies en van diverse leeftijden kwamen daar om iets te drinken, een biljartje te doen, ervaringen te delen, herinneringen op te halen en de fotoboeken door te spitten. Een enkele, oudere, veteraan werd opgehaald en weer thuisgebracht met, als hij geluk had, als vervoermiddel de Nekaf van een van de veteranen. En op een enkele avond kreeg een van de veteranen in het bijzijn van veel anderen zijn onderscheiding alsnog opgespeld. Het waren niet alleen veteranen die de avonden bezochten, ook waren er mensen die veteranen op weg konden helpen en begeleiden in hun contacten met Defensie en de overheid en was er maatschappelijk werk aanwezig. Het was ook een goede manier om in contact te komen met Rotterdamse veteranen en zo te inventariseren waar de behoeftes liggen.

Helaas konden we na een jaar niet meer terecht op de gebruikte locatie en moesten we op zoek naar een andere ruimte om elkaar te ontmoeten.

In de tussentijd rijpte bij André het idee om de veteranen ontmoetingsavonden op een structurele en professionele manier gestalte te gaan geven en hiervoor een stichting op te richten, een stichting speciaal voor Rotterdamse veteranen. En direct kreeg hij steun van Wim, Vince, Martin en partner van een veteraan, Josje. André en enkele andere veteranen die in het bestuur zitten bezoeken al regelmatig diverse veteranenontmoetingscentra en hebben daar waardevolle informatie vergaard over het opzetten en exploiteren van een veteranenontmoetingscentrum. Ook vanuit allerlei andere hoeken kwamen mensen met ideeën en boden steun aan: Johan van Fynder foundation, Esther van de Gemeente Rotterdam, en Maria van Defensie. Er zijn veel veteranen in en rond Rotterdam bijv. uit Libanon, Mali, Afghanistan, Irak, Bosnië, Soedan, Somalië, maar ook Nieuw-Guinea en Syrië. Het zouden er zo’n 1500 zijn. Veel veteranen zijn al zichtbaar tijdens de veteranendag, maar ook als veteraan in de klas, tijdens begrafenissen en crematies waarbij ze de laatste eer bewijzen aan een veteraan, bij kransleggingen en bij het ontvangst van de VEVA op het bordes van het stadhuis naast de burgemeester. En, dat zal als het aan stichting 010Veteranen ligt, vanuit de stichting georganiseerd worden voortgezet.
Veteranen kunnen en willen meer bijdragen aan de samenleving.